Friday, March 18, 2022

This week the most Rarely read Haftorah of Parshas Tzav

This week the Haftorah for Parshas Tzav is one of the rarest ones since Tzav usually coincides with the week of one of the many special haftaros. Usually parshas Tzav on a regular year comes out on Shabbos Hagadol and we don't read  Tzav's own haftorah of  עֹלותיכם instead we read the special haftorah of 'וערבה'. During a leap year it can be Parshas parah or parshas Zachor and in Yerushalayim it can be Purim.
Even on a regular year there are some minhagim in Yerushalayim not to read the standard Haftorah of Tzav since it is a prophecy of destruction and tochacha from Yirmiyahu Hanavie. Others have a minhag (Gra) only read the haftorah for Tzav shabbos hagadol if it comes out on Erev Pesach.



ותנאי בדבר זה: אם שנה פשוטה היא וחל 'צו את אהרן' בשבת הגדול שלפני הפסח, יפטירו ב'וערבה', וכל שכן כשחל ערב הפסח בשבת. ואם שנה מעוברת היא, וחל 'צו את אהרן' באחד משבתות של אדר השני ושבת הגדול יהיה באחרי מות, אז יפטירו ב'עֹלותיכם' ל 'צו את אהרן' אם לא תהיה אחת מארבע פרשיות באותה שבת. ולפי שאין רגילות נוהג כן בכל שנה ושנה, מפני שנת העיבור, לפיכך נשמט מפני ַהסדָּ רים ונהגו תמיד להפטיר ב'עֹלותיכם' לפי שהוא תדיר", עד כאן . התשובה
כותב התשובה, רבי מנחם, עמד בעימות בין שתי מסורות. מצד אחד הוא מספר על מנהג אבותיו ("שהיא תורה ושימשו גדולי הדור") להפטיר "וערבה". מצד שני, הוא חי במציאות שבה מפטירים לעולם "עֹלותיכם", כפי שמורים ה"סדרנים" (בעלי רשימות ההפטרות). גם בספר שהובא מבבל רשומות שתי המסורות לגבי הפטרת צו. . אולם מהי 21 בא רבי מנחם ומציע 'פשרה' בין שני המנהגים, וקובע לכל אחד תחום משלו הפשרה? בכך יש עמימות מסויימת בתשובה. מתחילת הדברים משתמע שמפטירין "וערבה " רק בערב פסח שחל להיות בשבת. כך נראה גם מן הנאמר בסוף הדברים שהפטרת
. בהמשך הדברים 22" עֹלותיכם" היא בבחינת "תדיר", והד לדבר גם במקורות הלכה אחרים נאמר אחרת: בפרשת צו החלה בשבת הגדול מפטירין "וערבה", ואילו בפרשת צו שאינה חלה בשבת הגדול מפטירין ב"עֹלותיכם


3 comments:

  1. The last two psukim of the haftorah are from the most famous psukim in all haftoras and everyone know the trop for it,
    כב) כּה אָמַר ה'
    אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתו
    וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּור בִּגְבוּרָתו
    אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרו:
    ג) כִּי אִם בְּזאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל
    הַשְׂכֵּל וְיָדעַ אותִי

    ReplyDelete
  2. Dayan Fisher of yerusholaylim would not read this haftorah at all he would lock the aron kodesh in Zichron Moshe Shtiblach so no one could take out the sefer ירמיה and lain from it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He lained the haftorah of Vayikra instead which was not read because of parshas Zachor

      Delete