Some have a minhag to eat Matza on Pesach Sheini it is brought down in the siddur of the Yaavetz (Rav Yaakov Emden) that it was revealed to him from the heavens that the kedusha of pesach and matzah lasts until pesach sheni because when they went out from Mitzrayim they ate the matzos that they came out with until the 15 of iyar.
Some dont say tachnun.
Nitai Gavriel (Pesach Vol 3 Chapter 57) brings several Pesach Sheni customs. Among them:
To increase in Simcha (source: the Chida)
To read the parsha of Pesach Sheni and learn its Halachos (source: The Shalo).
To read the Parsha of the Nesi'im (source: The Shalo).
To visit the grave of Rabbi Meir Baal HaNeis in Teveria
(this is a sefardi custom sourced from many places). Some object to the festive nature of this practice.
To visit the grave of Rabbi Yehuda Bar Illoi (a custom of residents of Tzefas).
He also mentions in a footnote that one of the objections Misnagdim had to the practices of Chassidim was making a meal on Pesach Sheni even if it was one of the days of בה"ב.
בשו"ת בנין ציון ח"א ס"ל לרבינו הערוך לנר כתב וז"ל בליל זמן אכילת פסח שני למען קיים כל העוסק וכו' ע"ש
ReplyDeletebtw did anyone double check the סידור יעבץ if that part is actually from him? it's well known that it's full of stuff the later poylishe printer added in.
ReplyDeletehere is the objections of the "Misnagdim" to those who didn't fast and used the excuse that it's paysach shainee,
בקונטרס זמיר עריצים וחרבות צורים אשר נדפס ע"פ המורים לגעלות מעשי הרשעים וגם הובא בסוד ישרים בהקדמת הגאון זכרון יוסף [ומזכירו החת"ס כמ"פ] וז"ל (במכתב ג' ד"ה ומה עצמו ראשיהם), ובתענית שני וחמשי ושני, יאמר הגבור חלש אני, וביום הצום סר כוחי ואוני, ומה גם היום פסח שני, שהיו אוכלים בו לחם עוני, כל יודעי דת שפתי מרבץ, אומרים לפס"ח חטאת רובץ, אסור לאדם לענות בו נפשו דמו בראשו וכו', עכ"ל .
Need a drop of clarity, IS this is Zichron Yosef or is Sod Yesharim a seperate sefer.
DeleteWas thinking the same. Probably not actually from the Yaavetz. There is no basis in Halacha for this. The Chofetz Chaim didn’t do it. Same goes for the Chazon Ish
DeleteLOOK UP THE הקדמה OF THE זכרון יוסף, YOU WON'T REGRET IT!
DeleteBTW THE חת"ס WRITES SOMEWHERE כמה נצטערו רבותי ע"ז עי' הקדמת זכרון יוסף
LOOK UP THE הקדמה OF THE זכרון יוסף, YOU WON'T REGRET IT!
DeleteBTW THE חת"ס WRITES SOMEWHERE כמה נצטערו רבותי ע"ז עי' הקדמת זכרון יוסף
Just double checked, it is printed in the original Siddur Yaabetz Shaar Shomayim\Amudei Shomayim witch he printed at his own print-house. See Vol. 2 page 58b Shaar Hayesod by the sefiras ha'omer of today.
DeleteIt says no such thing in the original R' Yaakov Emdin Siddur. All it says is that חמץ ומצה עמו בבית which means that one is allowed to have chometz in his pocession while shechting the Pesach Sheni. The לזמר עריצים is a very good mekor that it is a very old chassidishe minhag.
DeleteSo the litvaks are ok with not fasting Bahab, but have a problem if a chusid wants to eat matzo on pesach sheini that falls on Friday.
ReplyDeletethe safer was not from the litvak's. it was printed by the bais din of the famous polish city of brod in 1772,
Deletethe zichron yosef who quotes it was the rebbe of most of the first hungarian rabbonim (ex the chasam sofer of frankfurt) and also the mahra"m benet of nikolsburg
the zichron yosef was rosh yeshiva of the venerable yeshiva of furth germany, not hungarian. established back in the time of the reshonim, the yeshiva in his time was a mid sized german yeshiva with 600 older talmidim. not as big as the great yeshivos of frankfurt, altona, etc. the derech and the sayder halimud was much the same as in our yeshivos today
DeleteWhat was the derech and seder limud of the yeshiva?
DeleteHey Mike, great comments, thanks!
DeleteBTW LOVE your chicken!
דרך הלימוד היה כמו בהישיבות הקדושות של היום, וגם לא היו לומדים שם רק כמה דפים בזמן. ומהאי טעמא הוא שאנו לומדים מספריהם ולא מספרים שנכתבו בשאר המקומות מאותם שנים [אולי יש יוצאי מן הכלל שאיני זוכר כעת אבל כן הוא בדרך כלל] כמו למשל רע"א, נתיבות, ערוך לנר, חת"ס, הפלאה, פני יהושע, נודע ביהודה, יעב"ץ, תומים וכו' וכו'. ואפילו רבינו הגר"א גלה למקום תורה ולמד ט"ו שנים באשכנז בישיבות האמבורג אלטונא, וליסא, וברלין, (ואולי בעוד כמה ישיבות רק שאיני זוכר כעת) מהיותו כבן כ' עד בן ל"ה שנים, והיה פרסומו בעולם התורה מאז כמו שמפורש באגרת רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל אליו משנת תקט"ו, והקצות ג"כ למד בישיבת איטינגען כמבואר בההסכמה לספרו מרבו רבי יעקב קאצינעלבוגין שהיה אב"ד וראש ישיבה שם באטינגן שהוא עיר סמוך לפיורדא
Deleteואכמ"ל אבל הרוצה לדעת אפס קצהו תראה בחיבור נפלא שנכתב בלע"ז (היברו) שנקרא ישיבה הרמה דפיודרא ג' חלקים מאת הרב בנימין האמבורגר שליט"א, שמלבד עיקר המקורות נתייסד ג"כ על יותר ממיליו"ן דפים מכתבתי הממשלה
Nice but exaggerated.
DeleteA yekke
who doesn't fast Bahab?
ReplyDeleteI didn’t know that people who use the treifene internet are such Talmidei Chachomim.
ReplyDeleteimage blockers and limited access or they are
Deletejudaic
doctoral students only
We don't say Tachnun on the 14th (they shechted pesach Shainy then) AND the 15th (they ate the pesach shainy then - after Tzais as on the 15th og Nissan).
ReplyDeleteAs far as "hoid" goes, we are machmir and only omit Tachnun on Hiod Sheh'be' Hoid - AKA Lag Baomer. :)
Btw the יעבץ was before the amerikane Yankee baalei tsuva, Yesivise Litvak Balei Gaave were born. P.s I am not referring to those who beemes its torasom umnosom, I am referring to the tzvuim who are on the internet but preach the chasidim or hungarians were mechadesh ...!
ReplyDeleteSuch hate!! I don't think the yaavetz, or the Yankee baalei tshuva, or the Yeshivish Livaks, or the chasidim or the Hungarians would approve. There is a learned discussion going on about a subject that has many sides to it. Shame on you for bringing in such horrible negativity!
DeleteZohar says the kedusha of pesach lasts till pesach sheni and then it stays another 7 days afterwards because of pesach sheni.
ReplyDelete