Friday, November 8, 2024

Lakewood Zmanim עש"ק פר' לך לך תשפ"ה.

Friday, November 8, 2024 / ז' חשון תשפ"ה ערב ערב שבת פרשת לך לך

Candle lighting 4:28pm
Shkiah/sunset 4:46pm

-Weather shabbos day  58° 

- מברכים  בה"ב

"וקוי ה' יחליפו כח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייגעו ילכו ולא ייעפו" ישעיהו מ' הפטרה פרשת לך לך"

There is מחלוקת  between the  אבן עזרא and the רד"ק how to pronounce the pasuk in the haftorah this week, either with a Tzeiri under the Yud as in וְקוֹיֵ or with the Tzeirei under the vov as in וקווי

Those who hope in Hashem will renew their strength. They will soar on wings like eagles; they will run and not grow weary, they will walk and not be faint.


גיליון  מעדני הפרשה הקדמה פרשת לך לך 
On the general elections in Lakewood 

השבוע ביום שלישי זה קרה, פעם ראשונה בימי חיי שהלכתי להצביע בבחירות, לצד קנאים וחסידי סאטמאר, בלי נקיפות מצפון כלשהם.
בארץ ישראל, כאשר הלכתי להצביע, התגנבה לה נקיפות מצפון קטנטנה. אבי ז"ל לא היה מצביע בבחירות בעצמו (אני דאגתי שקולו לא ילך לאיבוד), אבי היה חדור רוח קנאות שספג בנעוריו בבית דודו הגדול הגה"צ רבי יוסף דינקלס זצוק"ל, כמו"כ, כל פעם שהלכתי להצביע, נזכרתי באותו בין הערביים שעברתי ברח' בהר"ן בירושלים, ואני מבחין מרחוק, יהודי עם שטריימל יוצא מאולמי 'בנות ירושלים' ותר אנה ואנה, כשרואה אותי, עוצר אותי ומבקש טובה. הוא מרים ידו כלפי השמים ומראה לי שהשמש מתקרבת לשקיעתה, כולם מוכנים לצאת לחופה ויש רק עד אחד, חסר 'עד' נוסף שאינו קרוב מצד החתן או מצד הכלה, האם אני מוכן לעשות החסד הזה? למה לא? במקומות אחרים זה נחשב כיבוד וכאן אני עוד עושה טובה.

כאשר נכנסתי לאולם והתיישבתי לחתום על הכתובה, התברר לי שהסבא הוא הרב אברהם מרדכי ברדשטיין (זצ"ל) ספרא דדיינא של הבי"ד של ההכשר הידוע 'העדה החרדית', הסבא הזכיר לי שע"פ הלכה, המשמש עד בחופה עליו לחזור בתשובה, קיבלתי והתחלתי להכות על חטא על החזה. ואז הסבא הנחית עלי את השאלה שתכריע האם אני כשר לעדות: אתה מצביע בבחירות? עניתי: על זה אני שב בתשובה...

זה מזכיר לי את הסיפור עם האדמו"ר מטאהש זצוק"ל. בא אליו יהודי והתלונן שהגיע מארה"ק לאסוף עבור נישואי צאצאו ותושבי העיירה הקנאים שואלים אותו אם הוא הולך ל'כותל' וכשהוא אומר את האמת, לא מוכנים לתת לו תרומה.
 
האדמו"ר החכם קם ממקומו ושלף את הספר 'על הגאולה ועל התמורה' של הרבי מסאטמר ולמד איתו כמה שורות על איסור ההליכה לכותל והרבי אמר לו: מעכשיו, מי שישאלך האם אתה הולך לכותל? תענה, שמאז שלמדת בספר 'על הגאולה ועל התמורה' לא הלכת לכותל...

 

הבחירות כאן שונות מאשר בארץ ישראל בכמה עניינים.

ראשית: צריך להירשם כדי לקבל זכות הצבעה, וזאת מכיון שההצבעה היא לא רק על נשיא ארה"ב, אלא גם הצבעה על מושל המחוז (במקרה שלי: ניו ג'רסי) ועוד שורה של נושאים מגוונים, כגון: איש הקונגרס המחוזי, אחראי על החינוך בעירי וכו'.

כיון שאין לי מושג איזה מושל במדינת ניו ג'רסי גרוע ואיזה גרוע עוד יותר, הקשתי על כל מי שרשום לצד שמו 'רפובליקני', לא מאהבת הרפובליקנים אלא משנאת הדמוקרטים, שחרטו על דגלם מלחמה בהקב"ה וכל מה שעושה לו נחת רוח, לעומת להיטותם לעשות כל מה שמרבה חרון אף בעולם, כמו שנכתב בפרשת השבוע על 'נמרוד', 'יודעים את קטנם ומתכוונים למרוד בו'.

אציין, כי לצד העניינים המדיניים, יש גם טור של הצבעות מוניציפליות, שאיני יודע מי 'עוסק בצ"צ באמונה' שעליו נאמר 'הקב"ה ישלם שכרם' ומי נוטלים את שכרם בעצמם... אך רציתי לנצל את זכות הבחירה עד הסוף, אז לחצתי על כל שם שהיה נראה לי יותר יהודי, למשל: היה שם מישהו בשם "אלי אייזנבאך" (מסתבר, שזה לא הקבלן הירושלמי מ'שערי שמחה'), נו, אראה 'אייזנבך' ולא אקיש למענו?

לא אגזים אם אומר, שמאות פנו אלי לשאול מה דעתי? מי יקח?, כנראה שהם חושבים שאני יודע משהו שהם לא יודעים. ומכיון שהסוקרים ניבאו לשקר שהקרב צמוד, לכן עניתי בחכמה: "בטוח שטראמפ זוכה ובטוח שהדמוקרטים יעשו ככל יכולתם לגנוב את השלטון" שהרי כל האמצעים קודש למען המטרה.

כאשר נכנסתי לקלפי והראו לי איך ההצבעה עובדת, נרגעתי קצת, כי כל הזמן חשבתי שאין טעם להצביע, כי הם בין כה יגנבו את הבחירות 
כנראה שאני גם הושפעתי מנאומיו החוצבים

כך זה עובד: אחרי שאני מציג רישיון או כל מסמך מזהה, נותנים לי פתק צר וארוך שבראשו יש ברקוד ללא שם, ואני נכנס מאחורי הפרגוד ומכניס את הפתק למכונה ולוחץ על מסך המגע את הבחירה שלי וכשאני מאשר שסיימתי, מוצג לפניי הפתק שהכנסתי ועליו מודפס כל מה שבחרתי, וכשאני מאשר שאין טעות ואני שלם עם בחירתי, זה נבלע פנימה וסיימתי את חלקי.

המעלה הגדולה של השיטה הזאת היא, שיש תוצאות מיידיות כי זה ממוחשב, ולצד זה, יש גם פתקים פיזיים נעולים, שבמקרה של טיעונים על זיוף, ניתן להצליב את הנתונים האלקטרוניים לפתקים המודפסים. בעקבות כך הבנתי שלא כ"כ קל 'לגנוב' את הבחירות.

הרבה אנשים בעירנו התלבטו האם ללכת בכלל להצביע, שהרי ניו ג'רסי היא כחולה (דמוקרטית ברובה), אך בתכלית, הציבור הצביע ברגליו והמונים צבאו על הקלפיות, והתוצאות בהתאם: ניו ג'רסי הפכה למדינה מתנדנדת בשעטו"מ, שזה כמובן הישג אדיר וחשוב.

כאשר אנשים אומרים לי 'זו נבילה וזה טריפה' אני עונה להם מאמר מהרבי מאפטא זי"ע, שאמר כי בדור המדבר היתה התלבטות האם ללכת עם משה או עם קורח? ולכן הפתרון היה לראות, במי תומכים דתן ואבירם ונגד מי מפגינים?

זה נכון לגבי הבחירות כאן ונכון כמובן לעניין פיטוריו של גלנט, אגב יש לי הערה בענין שמו הפרטי אבל אינני רוצה להעליב מחשש שלא יואב...

כאשר כל בעלי התועבות וכל השמאל הרדיקלי מזין דמעון תנין, אנו משוכנעים שקרה דבר טוב.

אז כן, הוא הגיע עם אוטו פח הזבל לפנות את הגארביטש והאשפה והצחנה שהתמקמה שם והלואי וזה צעד מקדם לקראת הגאולה, שהאמת תחל לזרוח, שהרי הציבור בבחירתו הכריז כי אין לו שום אמון בתקשורת ובתי המשפט וכו' ומכח זה אני מאמין כי בחירות כעת בארץ יניבו 75 לימין.

בסגירת הגליון הגיעתני הידיעה המעציבה על פטירת ידיד נפשי, שאר בשרי, ה"ה הרה"ח ר' ישכר שטרן זצ"ל. שהלכנו יחד עשרות שנים, החל מכיתה א' בת"ת 'עץ חיים' אצל המלמד דרדקי הרב משה חיים חשין ז"ל בעל המסורת ועד סוף ישיבה גדולה במתמידים, ב-50 שנותינו המשותפות והמיודדות, אני זוכר את פניו רק עם חיוך תמידי ושחוק עדין, ובליבי לא נתפס כי הוא איננו.

הדבר היחיד שאני יכול לעשות כעת הוא להקדיש את הגליון לעילוי נשמתו 'שמעון ישכר ב"ר יוסף' וכל מי שיכול ללמוד משנה או כל דבר טוב לע"נ.


בברכת שבת שלום ומבורך ובשורות טובות:

 ישראל אהרן קלצקין


לבקשת הצטרפות או כל שאלה או הערה והארה, כתבו לי בכתובת דלהלן
 maadoney@gmail.

2 comments:

  1. Some clarification is needed here. This "מחלוקת" is not so simple.
    The Radak does says in ישעי׳ that it should be pronounced as וקויי. But in תהלים לז where the same word appears, it should be pronounced as וקווי.
    The Ibn Ezra in ישעי׳ says nothing regarding the pronunciation. But in תהלים he sounds like it should be pronounced וקויי. The Minchas Shai there is medayek that from the Ibn Ezra’s silence in ישעי׳, it must be that he holds it should be וקווי in ישעי׳.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just wanted to say that R' Aharon Kotler ZTZ"L, the מרא דאתרא of Lakewood, Paskened that we pronounce it V'Kovay. Please don't say it both ways & for sure don't repeat the פסוק!

      Delete