Friday, August 2, 2019

Lakewood Zmanim ערב שבת פרשת מטות-מסעי שבת חזק

Friday, August 2, 2019 / א׳ אב תשע״ט ערב שבת פרשת מטות-מסעי ראש חודש אב

-Shkia/sunset: 8:09 pm
-Candle lighting 7:51 pm
 -Weather shabbos day: Scattered showers and thunderstorms. High near 85F

מפטירין הפטרת פרשת מסעי מס׳ ירמיהו ״שמעו דבר ה׳ הפטרה השנייה מתלת דפורענותא

האדמו"ר בעל 'תפארת שלמה' מרדומסק אומר: השבתות של 'בין המצרים' - גדולים ועצומים במעלתם יותר מאשר שבתות השנה הרגילות הוא מסמיך לכך את הפִסקה מ'לכה דודי' בשינוי ניקוד קל: "רב לך שַׁבָּת בעמק הבכא"; השבת שחלה בתקופת בין המצרים, עמק הבכא - רבה ועצומה מכל השבתות.




דבר פלא מוצאים אנו בתורה"ק. הנה, בפרשת חקת, כאשר מציינת התורה את פטירתו של אהרן הכהן היא מחסירה שני דברים. א. שהייתה זו מיתת נשיקה. ב. שהיה זה בראש חודש אב. ואילו כאן, בפרשתנו, כאשר עוסקת התורה במסעות בני ישראל ובחלוקת הארץ היא מזכירה את שני הדברים הללו.  "וַיַּעַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֶל הֹר הָהָר עַל פִּי יְהוָה וַיָּמָת שָׁם בִּשְׁנַת
הָאַרְבָּעִים לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ" (במדבר לג, לח) והדברים דורשים ביאור והבנה, מדוע דווקא כאן? וצ"ל שפרשיות אלו פנחס, מטות, מסעי ודברים יוצאות תמיד בבין המצרים. ולכן, כאשר מדובר בפרשתנו על מסעות בני ישראל ובחלוקת הארץ מספרת התורה על פטירת אהרן שאירעה בר"ח אב, על זה אמרו חז"ל (תענית כו:) "משנכנס אב ממעטין בשמחה"; חודש שנחרבו בו בתי המקדש. והבסיס לכל הצרות והקשיים הוא משום שהייתה שנאת חינם. וההיפך הגמור מכך הוא אהרן הכהן- אוהב שלום ורודף שלום. הולך מאחד לשני ומעודד לחיות באהבה, אחווה ושלום ורעות. ולכן, ר"ח אב בו התחילה שנאת חינם בעם ישראל, אז נפטר אהרן הכהן, וכשמזכירים את הצדיק ביום פטירתו, הוא מעורר רחמים מלמעלה. וכאן מדגישים לנו את פטירתו במיתת נשיקה ( רש"י בד"ה על פי ה') שזו המיתה הגבוהה והנעלית ביותר שניתן להגיע אליה.

No comments:

Post a Comment