Friday, January 19, 2018

מעדני הפרשה ערש"ק פר' בא תשע"ח


בס"ד, ערש"ק פר' בא תשע"ח

ידידיי ומכובדיי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה' הע"י.
ידידי בעל 'בדחי רבנן' פתר לי קצת מהלחץ, כי דברי תורה שאני כותב זה בבחינת 'זה מה יש', כי אינני מלקט רק כותב מה שנתחדש לי, ועל כן אין ברירה רק לקרא מה שיש (למי שקורא), וגם אם זה משוחזר, אז בדברי תורה לא מזיק אם חוזרים פעם שניה, אך הבדיחות, הקהל לא מוותר ורוצה טרי טרי תנור ראשון, וזה מהווה בעיה. אז תיתי לו לבעל ה'בדחי' שמיקל מעלי את העול, ואני מקווה שמבין שנינו יצא משהו שיעלה חיוך על השפתיים כי זאת המטרה. אבל ודאי שירשה לי קצת להוסיף נופך על שלו. כתב ב'בדחי' ששאלו לחילוני אחד, אם יודע את 'עשרת המכות', ענה 'מעולם לא ראיתי את 'הסרט המכות',



 בעקבותיו נזכרתי בסיפור שקרא לי בתקופה שניסיתי להיות שדכן. הצעתי בחור אוורירי לבחורת סמינר, לאחר הפגישה הראשונה סירבה הבחורה לשידוך, שאלתי אותה למה היא מסרבת? סיפרה לי, כי היא ציטטה לו אימרה מהספר 'מכתב מאליהו' (להגר"א דסלר), והוא לא ידע במה מדובר.  שאלתי אותה: וכי את חושבת שמה שלומדים בסמינר שלך לומדים בישיבה? וכי לדעתך זו סיבה להגיד לא לשידוך?, צחקה המדוברת בצחוק מריר והסבירה לי: שאלתי אותו אם הוא קרא פעם את הספר הזה (מכתב מאליהו) והוא ענה לי: את הספר לא קראתי אבל ראיתי את הסרט.
ואגב כך נזכרתי בווארט: אומרים שתלמידות סמינר גייטסהד לומדות כ"כ הבתמדה, שאחרי החתונה הן מבקשות מבהעלים שילכו לעבוד ולהביא פרנסה כדי שהן תוכלנה להמשיך ללמוד.

השבוע יש את מכת הארבה, גם בזמננו עדיין יש שאריות מאותה מכה, כי נוהגים שבשלום זכר נותנים ארבה'ס שנכנס בחשאי וכו', וזכורני כשעשיתי שלום זכר ואחי ר' אברהם הכין 8 קילו ארבעס מתובלים אוח או, הקהל ליקק את האצבעות, ובשעה 9 אני מבחין כי הארבעס על השולחנות אזלו, בבחינת 'לא נשאר ארבה אחד', כי הקהל פשוט מילאו שקיות עם ארבעס צידה לדרך, ומאידך, קהל גדול עדיין זורם פנימה, כי הקול יצא בעיר שכאן יש ארבעס לעילא ולעילא, ואני אנא אני בא?. לא אחד כמוני יתייאש כ"כ מהר, ביקשתי מגבאי ביהכנ"ס שיגש לבימה, ושיתן מכה חזקה ויכריז ויאמר: זה עתה נודע לי שהעירוב נקרע ואסור לטלטל... תתארו לכם מה אירע אז... רחש לחש נשמע מהקהל וקול רשרוש של ניילונים שנשלפים מהכיסים של המעילים החל לפצפץ, ועל השולחנות התחילו להיערם כמה וכמה סוגי ארבעס, גם מהשלום זכר'ס האחרים שנושאיהם נתקעו איתם אצלי בלי עירוב. רק כשנוכחתי לראות שמרבים העם להביא ויש כבר מספיק ארבעס לכל הקהל, שלחתי מישהו שיודיע לקהל שכנראה חלה כאן טעות והעירוב בסדר והיה כאן טעות בעירבוביה.



שבת שלום

ישראל אהרן קלצקין

 זהו כתובת האימייל להערות והארות ולבקשת הצטרפות maadoney@gmail.com

No comments:

Post a Comment